Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2011

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΤΑΣΗ ΓΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΡΟΜΩΝ ΗΠΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Σύμφωνα με στατιστικά δεδομένα, ένα πολύ μεγάλο μέρος του πληθυσμού της γης ζει σε αστικά κέντρα και είναι πλέον αναμφισβήτητη ανάγκη η αναβάθμιση της ζωής στην πόλη και η επαφή των κατοίκων της με τη φύση. Έχουν διατυπωθεί κατά καιρούς διάφορες προτάσεις και λύσεις σε σχέση με την καθημερινή ποιότητα ζωής στην πόλη όμως είναι πλέον καιρός για άμεσες δράσεις.

Κύριο μέλημά είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εμπλοκή των κατοίκων σε αυτές τις δράσεις διότι η συμμετοχή τους είναι καταλυτικός παράγοντας για την επιτυχία, κάτι το οποίο είναι και αποδεδειγμένο σύμφωνα με διάφορες μελέτες που έχουν γίνει στο εξωτερικό.

Η διαμόρφωση χώρων πρασίνου σε περιοχές και σημεία όπου δεν έχει γίνει η κατάλληλη επέμβαση είναι μια από τις δράσεις μας.  Η συνεργασία με τους δήμους είναι το κλειδί σε αυτή την περίπτωση Η φιλοσοφία είναι απλή: προτείνουμε ιδέες σε εταιρείες του ιδιωτικού τομέα με σκοπό την υϊοθεσία πάρκων, παρτερίων ή ακόμη και νησίδων που χρήζουν βελτίωσης. Η ανάγκη για υψηλό πράσινο που σκιάζει, αποροφά ρύπους και CO2 αλλά και μειώνει τον θόρυβο είναι δεδομένη στο μεγαλύτερο μέρος της Αττικής. Οι  μεγάλες εκτάσεις παραμελημένου γκαζόν που υπάρχουν σε πολλά σημεία της πόλης είναι κακή επιλογή δεδομένης της τεράστιας ανάγκης σε κατανάλωση νερού και συντήρησης.

Η πρόταση έχει στόχο την αισθητική αναβάθμιση της περιοχής μέσω των φυτεύσεων. Έτσι γίνεται απόκρυψη χώρων στάθμευσης και  δημιουργούνται ενδιαφέρουσες οπτικές διαδρομές μέσω πρασίνου π.χ. κατεύθυνση προς την παιδική χαρά με άνοιγμα-απόκρυψη της θέας. Επίσης, στην πρόταση γίνεται προσπάθεια μείωσης του όγκου των κτιρίων καλύπτοντας μια όψη τους με γκράφιτι.

Πρόθεσή είναι η συμμετοχή εθελοντών δημοτών στις φυτεύσεις και ιδανικά η εμπλοκή μαθητών από σχολεία της περιοχής. Στα σχολεία έχουν ξεκινήσει προγράμματα σχετικά με την περιβαλλοντική εκπαίδευση των παιδιών και σε αυτό το πλαίσιο θα μπορούσε να ενταχθεί και το αντικείμενο των προαναφερόμενων φυτεύσεων.


Εάν θέλουμε να προχωρήσουμε και ένα βήμα παραπέρα, και πάλι σε συνεργασία με τους δήμους, μπορούμε να προωθήσουμε την υιοθεσία χώρων πρασίνου (π.χ παρτέρι ή νησίδα) μπροστά από μια κατοικία ή μια επιχείρηση.  Οι υποψήφιοι «ανάδοχοι» θα μπορούσαν να είναι  ένας σύλλογος, ένας επιχειρηματίας, κάποιο σχολείο, ένας ιδιώτης.  Στην προαναφερόμενη περίπτωση, οι χώροι θα μπορούσαν να συντηρούνται από κάποιους «αναδόχους» δίνοντας ευκαιρία σε όλους να συμμετέχουν και κάνοντας πιο εύκολο το έργο της συντήρησης των χώρων πρασίνου σε ένα δήμο.

Ο σχεδιασμός των αστικών δρόμων με γνώμονα την αειφορία και την ποιοτική αναβάθμιση για τους πεζούς είναι ένα πολύ σημαντικό αντικείμενο.  

Ο σχεδιασμός των δρόμων πρέπει να είναι τέτοιος ώστε να δίνεται προτεραιότητα στους πεζούς και τα ποδήλατα. Κύρια μέτρα για την επίτευξη των παραπάνω σε επίπεδο σχεδιασμού είναι η χρήση υπερυψωμένων ραμπών και στηθαίων και η δημιουργία κόμβων κυκλοφορίας (roundabouts) με στόχο την μείωση της ταχύτητας των οχημάτων,  η μείωση του πλάτους του δρόμου εγκαθιστώντας φαρδύτερα πεζοδρόμια (Φωτ.3), ποδηλατόδρομους και χώρους πρασίνου (Φωτ.4), η αναγκαστική κίνηση των οχημάτων σε διακοπτόμενη ευθεία πορεία και τοποθέτηση κατάλληλης σήμανσης.
   

Μέσω σχεδιαστικών λύσεων οι οδηγοί  κατανοούν ότι έχουν εισέλθει σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας. Μερικές λύσεις είναι η χρήση διαφορετικών υλικών στο δάπεδο και η τοποθέτηση δένδρων που έχουν διαφορετικό χρώμα φυλλώματος. Η πρότασή για χώρο μπροστά από σχολεία και όπου η κίνηση των πεζών-μαθητών είναι συχνή εχει κύριο στόχο την προτεραιότητά τους. Δεδομένου ότι ένα κομμάτι του δρόμου ήταν χώρος κίνησης του τραμ προτείναμε οπτικά εμπόδια στον χώρο αυτό με φυτεύσεις. Επιπρόσθετα, μειώσαμε το πλάτος του δρόμου και αποκόψαμε την ευθεία πορεία με στόχο την μείωση της ταχύτητας των οχημάτων (Φωτ. 5).


Φωτ. 5  Κάτοψη χώρου κίνησης μπροστά από πανεπιστημιακή σχολή.

Η ποιότητα ζωής στην πόλη είναι στο χέρι μας να βελτιωθεί. Πρέπει όλοι να συμμετέχουμε σαν μια ομάδα, ο καθένας προσφέροντας το καλύτερο δυνατό στον τομέα του. Είναι σημαντική η αλλαγή της μέχρι πρόσφατα αντίληψης σχεδιασμού των επιστημόνων που συμμετέχουν στις αστικές διαμορφώσεις (πολεοδόμοι, συγκοινωνιολόγοι, αρχιτέκτονες, αρχιτέκτονες τοπίου) καθώς επίσης και η όλο και μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των πολιτών. 

Εμείς θα συνεχίσουμε να σκεφτόμαστε πέρα από το συνηθισμένο και τις ιδέες μας θα προσπαθούμε, με την συμμετοχή όλων, να τις κάνουμε πραγματικότητα.

ΚΙΝΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου